5.1.11

Tutorial Part 2: Customizing your Workspace

Hye...ber jumpa lg kite dalm klas nie ek...hahaha...perasan jd cikgu..hahaha......kalau layan mirul nie makin melalut jela...hahaha...malas nk ckap byak2 kite start part 2 ek..heeee...


Customizing Workspace korang
Korang boleh menyesuaikan workspace Photoshop yang sesuai dengan korang atau projek korang,hampir semua workspace korang boleh tukar2 sesedap rasa ikot keselesaan korang! Pilihlah workspace yang sesuai sbb ia juga mempegaruhi hasil kerja korang
J

Menukar paparan menu bar
Korang boleh menukar item menu yang ade kat pada menu bar.Jika korang nak, boleh gak buat shorcut korang sendiri  mengikut keselesaan korang gak(kalau nk buat cam nie..lau x nak pn x pe). Buka Menu Edit> dan gunakan kotak tu untuk tukar menu bar dan menu palet.

Alihkan  options Bar
Jika korang nak alihkan options bar korang , korang boleh alihkannya dengan klik kat belah kiri dan gerakan option bar korang ke sekeliling. Options Bar akan automatik  "dock" ke atas atau ke bawah jika paparan  korang ade berhampiran kawasan tersebut.
Mengerakkan  toolbox
 
toolbox ini sangat mudah alih, dan boleh dipindahkan ke setiap lokasi pada skrin korang. Pindahkantoolbox dengan mengklik pada di bahagian atas dan tarik je kat mana korang nk toolbox 2 berade. Korang boleh tukar-tukar di antara layout toolbox yang berbeza dengan double click kat atas toolbox tu.

Menyusun semula palet
Ada banyak cara untuk menyusun semula palet korang. Korang mungkin mungkin nak memisahkan palet palet dari group yang dah ade, dan memindahkannya ke dalam group yang lain. korang boleh melakukan ini dengan drag keluar tab palet dari group asalnya dan lepaskan ke dalam group baru. Untuk memaparkan palet yang telah ditutup, pergi ke Window dan pilih palet yang ingin koang paparkan.

Memaparkan maklumat yang berbeza dalam document window status bar
Status bar menunjukkan saiz fail dokumen . Korang boleh menetapkan status bar untuk memaparkan maklumat yang berbeza, seperti dimensi dokumen dalam pixel, atau nombor versi dari fail tersebut. Untuk melakukan ini, klik pada ikon anak panah di samping status bar, pilih Show dan memilih maklumat yang ingin korang tengok.

 dah hbis part 2...kite jumpe dlam part 3...byak part lgi kne buat..huhu...ssh jgk nk mgajar org lam nie ek...huhu...ntah orang phan ke ntah...huhuh

P/s:dah buat ayat se skema yang mungkin untuk bg korang pham...kalau ade yang berbelit2 2...harap maaf...hahaha...

No comments:

 
Design by AH|SW |Empayar Bintang Tiga 2013